Spis treści i streszczenie nr 7/8/2024

Spis treści

Urszula Protyńska, Michał Małysz, Dominik Staśkiewicz, Oliwia Haręża – Interregionalne połączenia kolejowe z perspektywy Zielonej Góry – diagnoza stanu i kierunki rozwoju

Józef Wiktor, Zofia Bryniarska – Ocena jakości, bezpieczeństwa i wygody korzystania z hulajnóg elektrycznych na podstawie opinii użytkowników

Martyna Gondek , Zofia Bryniarska – Analiza zachowań transportowych mieszkańców gminy Wieliczka i gmin ościennych w dojazdach do Krakowa – część II 

Tomasz Czauderna – Tramwaj, metro, metro lekkie (premetro) – analizy i porównania na podstawie przykładów wybranych  miast

 

Streszczenia

Urszula Protyńska, Michał Małysz, Dominik Staśkiewicz, Oliwia Haręża

Interregionalne połączenia kolejowe z perspektywy Zielonej Góry – diagnoza stanu i kierunki rozwoju

Streszczenie: Zielona Góra wraz z Gorzowem Wielkopolskim stanowią najmniejsze pod względem demograficznym stolice województw w Polsce. Z jednej strony ich ranga administracyjna uzasadnia priorytet rozwojowy jako regionalnych biegunów wzrostu. Jednak z drugiej, miasta te odznaczają się nawet dwukrotnie mniejszą liczbą ludności niż inne ośrodki miejskie nie będące stolicami województw. Konsekwencji tej sytuacji jest wiele, a jedną z nich jest postrzeganie Zielonej Góry jako miasta nie generującego wysokiego popytu na przewozy kolejowe w porównaniu do innych stolic województw. Celem artykułu jest diagnoza możliwości interregionalnych połączeń kolejowych z perspektywy Zielonej Góry oraz zaproponowanie kierunków ich rozwoju. W badaniu określona zostanie pozycja analizowanego miasta względem innych o podobnej liczbie ludności, m.in. ze względu na liczbę połączeń, ich takt czy wymianę pasażerską. Zielona Góra, jako miasto leżące na ważnych ciągach komunikacyjnych i sąsiadujące w sieci z ważnymi węzłami, takimi jak Wrocław czy Poznań, powinna dysponować koleją o wysokich możliwościach. Do metod wykorzystywanych w artykule należy analiza możliwości infrastruktury kolejowej i rozkładów jazdy z wykorzystaniem autorskich propozycji wskaźników uwzględniających ilościowe cechy oferty przewozowej. Diagnoza pozwoli na określenie miejsca Zielonej Góry wśród podobnych do niej miast, a zaproponowana koncepcja rozwoju może stanowić docelowy model siatki połączeń do osiągnięcia dzięki inwestycjom rozwojowym.

Słowa kluczowe: kolej pasażerska, dostępność transportowa, połączenia interregionalne

 

Józef Wiktor, Zofia Bryniarska

Ocena jakości, bezpieczeństwa i wygody korzystania z hulajnóg elektrycznych w Krakowie na podstawie opinii użytkowników

Streszczenie: Celem artykułu jest ocena wykorzystania hulajnóg w transporcie indywidualnym wraz z uwzględnieniem aspektów związanych z wygodą, bezpieczeństwem oraz jakością podróży, według osób korzystających z wypożyczalni hulajnóg, na podstawie przeprowadzonego badania sondażowego. Przeanalizowano odpowiedzi wraz ze wskazaniem wyników oraz rozwiązań problemów wskazanych przez respondentów. Porównano również wyniki badań do wyników analiz wykorzystania hulajnóg w 2021 roku, kiedy wchodziły one na rynek, co doprowadziło do zamknięcia wypożyczalni rowerów miejskich Wavelo.

Słowa kluczowe: hulajnoga, wypożyczalnia hulajnóg, mobilność, bezpieczeństwo użytkowników, mikromobilność

 

Martyna Gondek , Zofia Bryniarska

Analiza zachowań transportowych mieszkańców gminy Wieliczka i gmin ościennych w dojazdach do Krakowa – część II 

Streszczenie:  Tematem artykułu jest analiza zachowań transportowych mieszkańców gminy Wieliczka i gmin ościennych w dojazdach do Krakowa. Badanie obejmowało obszar powiatu wielickiego, a dokładniej gmin: Wieliczka, Biskupice, Niepołomice oraz Gdów. Dynamiczny rozwój badanego terenu sprawia, że zrozumienie preferencji transportowych mieszkańców staje się kluczowe. Problemem badawczym było określenie zachowań transportowych mieszkańców przedmiotowego obszaru celem identyfikacji możliwości poprawy funkcjonowania systemu komunikacyjnego w tym regionie. Przyjęto dwie hipotezy badawcze. W pierwszej z nich uznano, iż mieszkańcy krytycznie oceniają jakość komunikacji w dojazdach do Krakowa, natomiast w drugiej założono, że głównym problemem mieszkańców jest zatłoczenie drogowe występujące w badanym obszarze. W części I artykułu  (TMiR nr 5/2024)  przedstawiono charakterystykę regionu oraz jego mieszkańców na podstawie danych statystycznych. Opisano infrastrukturę transportową, generatory ruchu, publiczny transport zbiorowy oraz społeczno-gospodarcze powiązania Wieliczki z Krakowem. Omówiona została metodyka badań, projekt kwestionariusza oraz sposoby gromadzenia danych. Na podstawie pytań metryczkowych dokonano charakterystyki respondentów. Do celów badawczych posłużono się kwestionariuszem, wypełnionym przez 520 mieszkańców prezentowanego regionu. Odpowiedzi zbierano metodą internetową, poprzez zamieszczenie kwestionariusza ankietowego w witrynie Facebook oraz metodą face – to – face. W części II dokonano szczegółowej interpretacji wyników badania z wyszczególnieniem na każde pytanie. Przeanalizowano jakie czynniki mają wpływ na wybór środka transportu oraz zaproponowano rozwiązania mogące przyczynić się do poprawy funkcjonowania systemu transportowego w badanych gminach. Wyniki analizy sugerują, iż spośród badanego terenu obszary peryferyjne – położone najdalej od Krakowa są gorzej skomunikowane z Krakowem niż miasto Wieliczka. Częściowo potwierdzone zostały obydwie hipotezy badawcze. Pierwsza z nich ze względu na krytyczną, ale pozytywną, ocenę środka transportu pociąg, natomiast druga z powodu koncentracji kongestii na drodze wyjazdowej z Wieliczki do Krakowa, a nie na całym obszarze. Na podstawie przeprowadzonej analizy danych wskazano istotne aspekty wymagające uwagi w dalszym planowaniu optymalnego systemu transportowego w regionie. Umożliwi to opracowanie skutecznych strategii poprawy jakości podróży mieszkańców oraz minimalizację negatywnego wpływu na środowisko. 

Słowa kluczowe: mobilność, zachowania transportowe, ocena preferencji i satysfakcji, środki transportu zbiorowego

 

Tomasz Czauderna

Tramwaj, metro, metro lekkie (premetro) – analizy i porównania na podstawie przykładów wybranych  miast

Streszczenie:  Artykuł opisuje różne rodzaje transportu szynowego w obsłudze miast, a także aglomeracji. Na początku przedstawione są definicje, zarówno z literatury, jak i własne określające poszczególne systemy transportu szynowego w miastach. W kolejnych rozdziałach jest opisywane funkcjonowanie miejskiego transportu szynowego w Wiedniu i Frankfurcie nad Menem. W części końcowej, największy fragment dotyczy analizy stanu obecnego transportu szynowego w Krakowie i perspektywom jego rozwoju, z uwzględnieniem podziemnej komunikacji szynowej.

Słowa kluczowe: transport zbiorowy, metro, premetro, tramwaj, kolej dojazdowa, tramwaje dwusystemowe