Spis treści i streszczenie numeru 2/2013
Do pobrania: 2/2013 – wersja elektroniczna
Spis treści
Grzegorz Krawczyk – Strategiczne zarządzanie rozwojem transportu zbiorowego w Polsce
Radosław Bul – System tuneli Atocha – Chamartin jako podstawowy element sieci kolei dużych prędkości w Hiszpanii i kolei podmiejskich Madrytu
Henryk Karbowiak, Andrzej J. Zajączkowski – 150-lecie metra światowego i 18-lecie metra w Warszawie
Marek Bauer – Zakłócenia czasu przejazdu autobusów korzystających z wydzielonych pasów ruchu na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
Krzysztof Kołodziejczyk – Dostępność komunikacyjna gminy Głuchołazy w perspektywie jej funkcji turystycznych
Streszczenia
Grzegorz Krawczyk
Strategiczne zarządzanie rozwojem transportu zbiorowego w Polsce
Streszczenie: Zarządzanie strategiczne jest procesem powszechnie wykorzystywanym w celu podniesienia konkurencyjności organizacji oraz realizacji długookresowych celów. Podejście to wykorzystują także instytucje publiczne do programowania rozwoju w wymiarze regionalnym. Ze względu na złożoność społeczno-gospodarczych uwarunkowań rozwoju regionalnego, konieczne jest podejście systemowe, uwzględniające wielorakie czynniki kształtujące konkurencyjność. System transportowy, w tym także transport zbiorowy wpisuje się w tą grupę i także wymaga uwzględnienia w procesie zarządzania strategicznego.
W artykule przeprowadzono analizę trzech rodzajów dokumentów strategicznych: regionalnych strategii rozwojowych, strategii transportowych oraz planów rozwoju transportu publicznego. Szczególną uwagę skoncentrowano na dwóch pierwszych grupach. W strategiach można wyróżnić dwie zasadnicze części: diagnostyczną (powiązaną z analizą strategiczną) oraz projekcyjną (postulatywną). Kierując się tym układem, starano się zbadać intensywność i jakość odwołań dotyczących systemu transportu zbiorowego. Porównano liczebności poszczególnych odwołań na poziomie analizy SWOT oraz dokonano subiektywnej oceny (rangowania) pod względem szczegółowości wskazanych celów i zamierzeń. Przedstawiono także uwarunkowania tworzenia planów zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, ze szczególnym uwzględnieniem procesu konsultacji społecznych.
W toku badań wskazano na marginalizowanie problematyki transportu zbiorowego na poziomie regionalnych strategii rozwoju, zarówno na etapie diagnozy, jak również w procesie ustalania zamierzeń priorytetowych. Na poziomie strategii transportowych, których uchwalenie jest fakultatywne (w odróżnieniu od strategii rozwojowych) konkretyzacja działań jest istotnie wyższa. W artykule wskazano błędy i uchybienia występujące w procesie strategicznego zarządzania rozwojem transportu zbiorowego, jednak fakt uwzględnienia tej tematyki w najważniejszych dokumentach planistycznych, oceniono jako zjawisko pozytywne.
Słowa kluczowe: transport zbiorowy, strategia, planowanie,
Radosław Bul
System tuneli Atocha – Chamartin jako podstawowy element sieci kolei dużych prędkości w Hiszpanii i kolei podmiejskich Madrytu
Streszczenie: W związku z istniejącą koncepcją rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce już dziś należy szukać dobrych przykładów rozwiązań projektowych i technicznych. Pomimo odłożenia budowy linii kolei dużych prędkości (KDP) w czasie, projekt powinien zostać w przyszłości zrealizowany. W przypadku sieci kolejowej bardzo istotnym zagadnieniem jest planowanie węzłów kolejowych, które z uwagi na specyfikę tego środka transportu najczęściej powstają w wielkich miastach. Warto w tym przypadku korzystać z wieloletnich doświadczeń innych państw. Jednym z ciekawszych przykładów na świecie budowy sieci kolejowej jest Hiszpania. Bez wątpienia program budowy sieci KDP w tym państwie jest imponujący, a istniejące i funkcjonujące już linie wpłynęły nie tylko na zmianę sposobu przemieszczania się pomiędzy najważniejszymi miastami w kraju, ale także poprawiły ich dostępność. Szczególnie interesujący, z uwagi na specyfikę węzła kolejowego, może być przypadek rozbudowy systemu kolejowego Madrytu, który pełni rolę wielkiego punktu centralnego sieci kolei dużych prędkości w Hiszpanii. Artykuł prezentuje koncepcję budowy zespołu tuneli Atocha – Chamartin oraz wskazuje na ich znaczenie dla poprawy spójności sieci kolejowej w Hiszpanii. Podkreśla także rolę tych obiektów jako najważniejszego kręgosłupa transportowego miasta i prezentuje ich wykorzystanie zarówno przez system kolei podmiejskich, regionalnych, jak i krajowych. Przykład tunelu w Madrycie może być ciekawy ze względu na zastosowane rozwiązania planistyczne i techniczne. W świetle planów rozwoju kolei dużych prędkości w przyszłości w Polsce, można rozważyć wykorzystanie rozwiązania przyjętego w Madrycie również w miastach naszego kraju.
Słowa kluczowe: koleje dużych prędkości, Madryt, Puerta de Atocha, Chamartin, tunel madrycki
Henryk Karbowiak, Andrzej J. Zajączkowski
150-lecie metra światowego i 18-lecie metra w Warszawie
Streszczenie: W styczniu 2013 roku minęła 150-ta rocznica otwarcia pierwszego odcinka linii metra na świecie – w Londynie, a w kwietniu 2013 roku – minie 18 lat od oddania do eksploatacji pierwszego odcinka I linii metra w Warszawie. Autorzy określają metro jako system kolei głównie podziemnej, o stosunkowo dużej prędkości, przeznaczony do bezpiecznej obsługi bardzo dużego ruchu pasażerskiego w wielkich ośrodkach miejskich. W artykule przedstawiono rozwój linii i systemów metra w świecie i opisano budowę metra w Warszawie. Obecnie ocenia się, że w około 145 miastach świata istnieją linie metra (nie liczono tzw. premetra, chociaż w niektórych przypadkach trudno rozróżnić premetro od właściwego metra).
Systemy metra współpracują z innymi systemami transportu miejskiego, np. w Paryżu z systemem RATP, w Berlinie z S-bahnem. Najdłuższa sieć metra przekracza 400 kilometrów w Londynie, a liczba linii metra w wielkich metropoliach osiąga liczbę kilkunastu. Najmniejsze średnie odległości między stacjami występują w Paryżu – około 560 metrów.
Współczesne systemy metra charakteryzują się wysokim stopniem bezpieczeństwa ruchu, osiąganego przez separację linii metra od innych dróg transportu oraz zastosowanie automatyki w prowadzeniu pociągu metra. Najważniejszą zaletą systemu metra jest zdolność przewozowa, która dla typowych parametrów ruchu wynosi około 500 tysięcy pasażerów dziennie dla jednego kierunku ruchu i prędkości podróżowania około 36 km/h.
W Warszawie pierwszy odcinek I linii metra uruchomiono w 1995 roku, a całą pierwszą linię o długości 22 kilometrów z 21 stacjami oddano do eksploatacji w 2008 roku. Podano również informacje o planach budowy drugiej linii oraz o realizacji jej centralnego odcinka. Ocenia się, że całkowita długość linii metra w Warszawie będzie wynosiła około 70 kilometrów.
Słowa kluczowe: transport pasażerski, metro, zdolność przewozowa, czas następstwa, bezpieczeństwo,
Marek Bauer
Zakłócenia czasu przejazdu autobusów korzystających z wydzielonych pasów ruchu na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
Streszczenie: W artykule przedstawiono ogólny opis zjawisk powstawania i nakładania się zakłóceń na liniach autobusowych. Zaprezentowano przykładowe wyniki badań własnych prędkości komunikacyjnych na ciągach z pasami autobusowymi w Krakowie, z których wynika, że zakłócenia czasu przejazdu powstają nawet wtedy, gdy autobusy korzystają z wydzielonych pasów ruchu. Dlatego, w dalszej części artykułu podjęto próbę wyspecyfikowania czynników wpływających na straty czasu autobusów na wydzielonych pasach. W pierwszej kolejności wyodrębniono czynniki losowe, związane głównie z ruchem autobusów i innych pojazdów, oraz przemieszczeniami pasażerów, a także czynniki behawioralne i środowiskowe. Przedstawiono również czynniki o deterministycznym charakterze oddziaływania, związane z infrastrukturą pasów autobusowych i pozostałych elementów ulic, a także związane z organizacją ruchu i organizacją przewozów. Większą uwagę poświęcono problemowi strat czasu autobusów na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Przeprowadzono dyskusję przyczyn powstawania strat czasu a następnie zaprezentowano regresyjne modele do wyznaczania czasu rozładowania kolejki na pasie autobusowym na wlocie skrzyżowania oraz czasu przejazdu w kolejce w zależności od długości tej kolejki. Chociaż modele te mają wstępny charakter i w obecnej postaci nie są w pełni reprezentatywne dla opisu zjawiska – to dają dobry pogląd na jego skalę. W referacie przedstawiono także ogólne rozwiązania infrastrukturalne i organizacji ruchu, służące skróceniu kolejek na pasach autobusowych na wlotach skrzyżowań.
Słowa kluczowe: transport pasażerski, transport zbiorowy, pasy autobusowe
Krzysztof Kołodziejczyk
Dostępność komunikacyjna gminy Głuchołazy w perspektywie jej funkcji turystycznych
Streszczenie: W artykule przeanalizowano z punktu widzenia turysty dostępność komunikacyjną leżącej w południowo-zachodniej części województwa opolskiego gminy Głuchołazy, biorąc pod uwagę zarówno dostępność zewnętrzną (możliwość dojazdu spoza badanego obszaru), jak i wewnętrzną (połączenia w jego obrębie). Całość rozpatrywano w perspektywie planowanego rozwoju funkcji turystycznych i uzdrowiskowych gminy. Wzięto pod uwagę sieć drogową i kolejową, które na terenie gminy Głuchołazy są dosyć gęste, przy czym w przeciwieństwie do dróg kołowych wykorzystanie w ruchu pasażerskim linii kolejowych ma niewielkie znaczenie dla ruchu turystycznego. W północnej części badanego obszaru znajdują się tylko dwie stacje obsługiwane przez Przewozy Regionalne, natomiast przez południową część, w tym miasto Głuchołazy, odbywa się czeski tranzyt pasażerski, przy czym – co najistotniejsze – pomiędzy tymi dwoma trasami nie kursują obecnie żadne inne pociągi pasażerskie. Ponadto, czeskie składy ze względów prawnych nie mogą zatrzymywać się w centrum Głuchołaz, wymiana pasażerska dopuszczona jest tylko na odległej od centrum miasta głównej stacji węzłowej. Połączenia autobusowe są w porównaniu z koleją korzystniejsze i pokrywają się z głównymi kierunkami przemieszczeń turystów, jednak i tu zauważalne są problemy. W zasadzie brak dalekobieżnych połączeń z centralną częścią kraju, co wymusza liczne przesiadki, dość dobre połączenia zewnętrzne gmina posiada tylko z Nysą, Prudnikiem, Opolem i Wrocławiem. Oferta połączeń wewnątrz gminy jest dużo lepsza w części południowej i wzdłuż głównych dróg, a dużo gorsza w przypadku szeregu wsi na północy regionu. Niekorzystne są też ograniczenia w kursowaniu autobusów w okresie ferii i wakacji – głównego sezonu turystycznego – oraz wczesne godziny odjazdów ostatnich kursów w weekendy.
Słowa kluczowe: dostępność komunikacyjna, turystyka, gmina Głuchołazy.
TMiR 2/2013 – literatura w artykułach
Grzegorz Krawczyk
Strategiczne zarządzanie rozwojem transportu zbiorowego w Polsce
Literatura
- Penc J., Strategiczny system zarządzania, historyczne myślenie w przyszłości, formułowanie misji i strategii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 2001.
- Hitt M.A., Ireland R.D., Hoskisson R.E., Strategic Management: Competitiveness & Globalization, Concepts, South Western Cengage Learning, New York, 2010.
- Grosse T. G., Cele i zasady polityki regionalnej państwa. Ekspertyza dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na temat Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009.
- Efektywny transport – konkurencyjna gospodarka, red. M. Michałowska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009.
- Krawczyk G., Tomanek R., Rozwój systemów transportowych jako priorytet strategii regionalnych w Polsce, maszynopis, Katowice 2011.
- Kudłacz T., Lityński P., Analiza pięciu strategii regionalnych województw Polski Zachodniej i problemów stykowych pomiędzy województwami Polski Zachodniej z innymi regionami, dokument elektroniczny.
- Rodrigue J.P., Comtois C., Slack B., The geography transport systems, Rutledge, New York, 2009.
- Brzeziński A., Roszkowski M., Plan Transportowy – proces przygotowania, cel i zakres w ocenie ekspertów, Konferencja Naukowo-Techniczna SITK RP Odział w Warszawie, Plan Transportowy w Ustawie o Publicznym Transporcie Zbiorowym, Warszawa 25 listopad 2009 r.
- Dyr T., Mocne i słabe strony ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, „Technika Transportu Szynowego”, 2011, nr 1-2.
- Grzelec K., Wyszomirski O., Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla gmin i związków międzygminnych, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa, 2011.
Radosław Bul
System tuneli Atocha – Chamartin jako podstawowy element sieci kolei dużych prędkości w Hiszpanii i kolei podmiejskich Madrytu
Literatura
- Piech R., Hiszpania zmierza ku standardowemu rozstawowi, Portal Inforail.pl, 2012, http://inforail.pl/text.php?from=tag&id=45144.
- Strona internetowa ADIF – Administrador de Infraestructuras Ferroviarias, http://www.adif.es/es_ES/index.shtml.
- Plan de Infraestructuras Ferroviarias de Cercanías para Madrid 2009-2015, 2009, http://www.madridiario.es/madridiario/transporte/plancercanias.pdf.
- Strona internetowa RENFE – Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles, www.renfe.com
Hiszpania – nowy tunel kolejowy w Madrycie, Portal Kurier Kolejowy, 2010, p://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/269/Hiszpania-nowy-tunel-kolejowy-w-Madrycie.html. - Plan Estratégico de Infraestructuras y Transporte (PEIT) 2005-2020, Ministerio de Fomento, Madrid, 2005, http://www.fomento.gob.es/mfom/lang_castellano/_especiales/peit/
- Túnel de alta velocidad Madrid Atocha – Chamartín, ADIF – Administrador de Infraestructuras Ferroviarias, Madrid, 2010http://www.adif.es/es_ES/infraestructuras/lineas_de_alta_velocidad/tunel_atocha_ chamartin/tunel_atocha_chamartin.shtml.
- Burda R., Tunel kolejowy w Madrycie, Portal Inżyneria.com, 2010, http://tunele.inzynieria.com/cat/5/art/21463#ixzz2FblwWUId.
- Últimos retoques a la nueva Gran Vía subterránea, La Razon, 2012, http://www.larazon.es/detalle_hemeroteca/noticias/LA_RAZON_478146/8372-ultimos-retoques-a-la-nueva-gran-via-subterranea.
- La ampliación del complejo Atocha-Chamartín triplicará el número de pasajeros para 2020, El Pais, 2006, http://elpais.com/elpais/2006/03/01/actualidad/1141204626_850215.html.
- Spain’s AVE High-Speed Railway Beats Air Route, Portal Railway-technology.com, 2009, http://www.railway-technology.com/news/news68880
- Piech R., Dwutrakcyjne pociągi dużej prędkości w Hiszpanii, Portal Inforail.pl, 2011, http://inforail.pl/text.php?from=tag&id=42637.
- Piech R., Madryt: 10 miliardów € na kolej w 2010 roku, Portal Inforail.pl, 2009, http://inforail.pl/text.php?from=tag&id=27944.
Henryk Karbowiak, Andrzej J. Zajączkowski
150-lecie metra światowego i 18-lecie metra w Warszawie
Literatura
- The Spread of London’s Underground, Capital Transport, 2011.
- Ovenden M., Metro Maps of the World, Capital Transport 2005.
- Ostaszewicz J., Rozwój metra na świecie, Instytut Kształtowania Środowiska, Warszawa, 1998.
- Dąbrowa – Bajon M., Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002.
- Bergiel K., Karbowiak H., Automatyzacja prowadzenia pociągu, Łódź, 2005.
- Karbowiak H., Podstawy infrastruktury transportu, Łódź, 2009.
- Karbowiak H., Barański Sł., Bezpieczeństwo ruchu w transporcie, wyd. Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011.
- Podoski J., Transport w miastach, Warszawa, 1991.
- Ostaszewicz J., Rataj M., Szybka komunikacja miejska, Warszawa, 1979.
- Zajączkowski A., Metro – nowoczesny środek komunikacji miejskiej, „Przegląd Kolejowy Elektrotechniczny”, 1997, nr 12, Warszawa.
- Zajączkowski A., Historyczna dokumentacja metra warszawskiego i jej losy, Zeszyt naukowo – techniczny SITK Oddział Krakowski, nr 37, Kraków, 2000.
Marek Bauer
Zakłócenia czasu przejazdu autobusów korzystających z wydzielonych pasów ruchu na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
Literatura
- Rudnicki A., Stochastyczny model ruchu miejskiej komunikacji autobusowej, Praca doktorska, Politechnika Krakowska, Kraków 1973.
- Bauer M., Wpływ infrastruktury ulic na funkcjonowanie komunikacji autobusowej, Praca doktorska, Politechnika Krakowska, Kraków 2008.
- Żochowska R., Karoń G., Przegląd literatury na temat zjawiska kongestii i zakłóceń ruchu w systemie transportowym miasta w aspekcie modelowania podróży, Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału SITK w Krakowie, seria: Materiały konferencyjne nr 2(98)/2012, Kraków 2012.
- Krych A., Tulibacki W., Badania przyczyn zawodności komunikacji miejskiej w Poznaniu, Materiały konferencyjne Badania procesów przewozowych wspomagające zarządzanie transportem zbiorowym w miastach, Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddziału SITK w Krakowie, nr 46 (92), Kraków 2002.
- Sambor A., Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa 1999.
Krzysztof Kołodziejczyk
Dostępność komunikacyjna gminy Głuchołazy w perspektywie jej funkcji turystycznych
Literatura
- Faracik R., Pawlusiński R., Usługi i zagospodarowanie turystyczne, [w:] Turystyka, red. nauk. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.
- Werner Z., Zagospodarowanie turystyczne, [w:] Turystyka w ujęciu interdyscyplinarnym, red. nauk. J. Wyrzykowski, J. Marak, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław, 2010.
- Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2002.
- Gmina Głuchołazy, powiat nyski, Statystyczne Vademecum Samorządowca 2011, Urząd Statystyczny w Opolu, dostępne na: http://www.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_opolskie/portrety_gminy/nyski/gmina_glucholazy.pdf, data dostępu: 17.01.2013.
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Głuchołazy, zmiana – tekst jednolity, 2011, dostępne na: http://www.glucholazy.pl/126/110411080327/200.pdf, data dostępu: 12.01.2013.
- Studium rozwoju turystyki rekreacyjnej w rejonie Kopy Biskupiej, część pierwsza: Diagnoza stanu wraz ze wskazaniem kierunków rozwoju, programów i projektów do realizacji, Poznań 2007, dostępne na: http://www.glucholazy.pl/108/070315082540/studium.pdf, data dostępu: 15.01.2013.
- Rozmowy o pociągach, „Gminny Biuletyn Informacyjny”, 14 (7.09.2012), s. 1, dostępne na: http://www.glucholazy.pl/222/120102150000/Biuletyn-14-2012.pdf, data dostępu: 15.01.2013.
- Kołodziejczyk K., Dostępność komunikacyjna szlaków turystycznych w Sudetach i na Przedgórzu Sudeckim, „Transport Miejski i Regionalny”, 2012, nr 3.
- Chylińska D., Kołodziejczyk K., Kilka uwag o znakowaniu szlaków turystycznych w Górach Opawskich, „Sudety. Przyroda, Kultura, Historia”, 2012, nr 7(136).