Spis treści i streszczenie nr 1/2025

Spis treści

Marta Lebiedowicz-Cuch, Michał Mirosław, Olga Kołodziejczyk, Daniel Brzóska, Karol Gumiński – Studium rozwoju systemu metra w Warszawie – koncepcja stacji metra

Michał Mirosław, Karol Gumiński, Arkadiusz Drabicki, Cyryl Gzyło, Maciej Kaczorek, Andrzej Szarata, Kamila Toboła – Studium rozwoju systemu metra w Warszawie – docelowa sieć metra

Robert Tomanek – Wdrażanie raportowania ESG w przedsiębiorstwach publicznego transportu zbiorowego

 

Streszczenia

Marta Lebiedowicz-Cuch, Michał Mirosław, Olga Kołodziejczyk, Daniel Brzóska, Karol Gumiński

Studium rozwoju systemu metra w Warszawie – koncepcja stacji metra

Streszczenie:  W artykule zaprezentowano wybrane elementy opracowania pt. „Studium rozwoju systemu metra w Warszawie – analiza wariantów przebiegu i określenie docelowego układu sieci metra” wykonanego w latach 2022-2023 na zamówienie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy. W ramach tego dokumentu opracowana została docelowa sieć metra Warszawy oraz jej szczegółowa koncepcja. Przedmiotowe studium zawierało analizę różnych wariantów sieci metra oraz wybór rekomendowanego wariantu układu linii metra. Oprócz wytyczenia tras poszczególnych linii tego środka transportu, określono w nim także lokalizacje poszczególnych stacji i opracowano ich koncepcje oraz propozycje układów wejść / wyjść z poszczególnych stacji. W niniejszym artykule zaprezentowano elementy studium związane z problematyką projektowania stacji metra. W artykule skoncentrowano się na opisie procesu projektowego, czynników branych pod uwagę podczas jego realizacji oraz prezentacji sformułowanych wytycznych. Zaprezentowano także przykłady zastosowanych rozwiązań. Z uwagi na ograniczoną objętość w artykule nie zaprezentowano rozwiązań zastosowanych dla poszczególnych stacji projektowanej sieci metra. Omówiono koncepcję podziału stacji na różne typy, a następnie je scharakteryzowano. Omówiono czynniki brane pod uwagę podczas przyporządkowywania poszczególnych typów dla konkretnych stacji. Następnie zaprezentowano problematykę szczegółowego lokalizowania stacji metra wraz z wytycznymi dla tego procesu projektowego.  Przedstawiono również problematykę projektowania układów wejść / wyjść ze stacji wraz z czynnikami branymi pod uwagę podczas tego etapu planowania. Zaprezentowano także uwarunkowania dotyczące stacji przesiadkowych pomiędzy liniami metra. W podsumowaniu wymieniono najważniejsze ze sformułowanych wytycznych oraz czynniki brane pod uwagę podczas poszczególnych etapów analizy. Dzięki zaprezentowanej strukturze artykuł przybliża problematykę projektowania sieci metra w zakresie dotyczącym stacji tego środka transportu.

Słowa kluczowe: metro, publiczny transport zbiorowy, transport miejski, stacje metra, węzły przesiadkowe

 

Michał Mirosław, Karol Gumiński, Arkadiusz Drabicki, Cyryl Gzyło, Maciej Kaczorek, Andrzej Szarata, Kamila Toboła

Studium rozwoju systemu metra w Warszawie – docelowa sieć metra

Streszczenie: W artykule zaprezentowano wybrane elementy opracowania pt. „Studium rozwoju systemu metra w Warszawie – analiza wariantów przebiegu i określenie docelowego układu sieci metra” wykonanego w latach 2022–2023 na zamówienie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy. W ramach tego dokumentu opracowana została docelowa sieć metra Warszawy oraz jej szczegółowa koncepcja. Przedmiotowe studium zawierało analizę różnych wariantów sieci metra oraz wybór rekomendowanego wariantu układu linii tego środka transportu. W niniejszym artykule zaprezentowano elementy tego studium związane z problematyką projektowania tras linii metra oraz ogólną prezentację tras linii tego środka transportu w wariancie rekomendowanym. Skoncentrowano się na opisie procesu projektowego, czynników branych pod uwagę podczas jego realizacji oraz prezentacji sformułowanych wytycznych. Przedstawiono założenia ogólne do analiz oraz opis przyjętego procesu projektowego. Szczegółowo scharakteryzowano zagadnienia rozpatrywane w ramach analizy funkcjonalno-przewozowej. Przedstawiono także założenia ogólne dla projektowanych tras linii metra. Zaprezentowano układ linii metra w wariancie rekomendowanym, opisując jego wybrane cechy. W podsumowaniu wymieniono wybrane założenia, kluczowe elementy analizy, wytyczne trasowania linii metra oraz najważniejsze cechy sieci tego środka transportu w wariancie rekomendowanym. Dzięki zastosowanej strukturze artykuł przybliża problematykę projektowania tras linii metra.

Słowa kluczowe: metro, transport miejski, publiczny transport zbiorowy, układ linii metra, trasowanie linii transportu zbiorowego

 

Robert Tomanek

Wdrażanie raportowania ESG w przedsiębiorstwach publicznego transportu zbiorowego

Streszczenie: Obowiązek składania oświadczeń o zrównoważonym rozwoju (raporty ESG) będzie dotyczył największych przedsiębiorstw publicznego transportu zbiorowego już za rok budżetowy 2025. Złożoność wdrażanych regulacji oraz związanych z nimi procesów powodują, że przedsiębiorstwa te powinny w trybie pilnym przygotować swoje systemy zarządzania do tego wyzwania. Ważne jest również traktowanie zrównoważonego prowadzenia biznesu jako czynnika przewag konkurencyjnych, a nie jedynie obowiązku sprawozdawczego. Tak rozumiane ESG powinno być przedmiotem prac także w tych przedsiębiorstwach komunalnych, w tym transportu zbiorowego, które nowymi obowiązkami zostaną objęte później, bądź będą zobowiązane przez swoich kontrahentów lub władze komunalne do przekazywania informacji o tym, jakie działania podejmują w zakresie zrównoważonego prowadzenia biznesu. Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie zagadnienia ESG w publicznym transporcie zbiorowym oraz wyznaczenie ram do badań i działań praktycznych mających znaczenie dla prowadzenia biznesu zgodnie z najwyższymi standardami ONZ, OECD i UE.

Słowa kluczowe: publiczny transport zbiorowy, ESG, podwójna istotność, należyta staranność, taksonomia UE